Tekstschrijver
Storytelling: ga voor de kettingreactie
Het geheim van een tekst die onweerstaanbaar is
De kunst van het verhalen vertellen (storytelling) is zo oud als de mensheid. Het doorgeven van tips om te overleven en ‘lessons learned’ al net zo. Waar haalde Abraham die allerbeste mosterd op?
De clou is: presenteer je boodschap als een verhaal dat blijft nazinderen! Zij die deze kunst van nature verstaan, hoeven maar ‘ssstttt’ te zeggen en iedereen spitst zijn oren…
Alleen degene die op zijn woord geloofd wordt, heeft altijd dankbare toehoorders! Verhalen die rode wangen oproepen, veroorzaken namelijk een kettingreactie!
In dat opzicht is er nooit iets veranderd. Alleen de hulpmiddelen zijn aangepast aan de eisen van de tijd. Je hebt nu immers een website. Als je een dringende boodschap voor de wereld hebt: je hebt social media in overvloed. En moet het wat langer mee? Dan verpreidt je een boek, een pamflet of folder!
Het gekke is: het maakt niet eens zo veel uit wat je precies doet. Wat absoluut helpt is: Storytelling: ga voor de kettingreactie!
Vind het geheim van een tekst die onweerstaanbaar is
Een samenwerking met Elise (en haar bureau Zjiraff) leidt altijd tot veel inspiratie. Want Elise is een prettige, gedreven en zeer betrokken communicatieprofessional die in staat is om de inhoud van een boodschap pakkend te verwoorden.
Wat Elise schrijft is doeltreffend en spreekt tot de verbeelding!
Hoe word ik op mijn woord geloofd?
‘Tompoes, verzin een list!’
Maar wat nu als je goed bent in je vak, weet wat je wilt vertellen, maar altijd en eeuwig knokt met de juiste woorden, de goede toon?
Het verhaal van de verkoper met de blauwe ogen
Stel, je komt binnen bij in de showroom van een blingbling-automerk. Er komt een verkoper op je af, strak in het pak. Blauw natuurlijk, want dat straalt autoriteit uit. Op jouw vraag wat die mooie, rode bolide in de hoek kost, steekt hij enthousiast van wal. Want hij heeft maar een vraag die hem bezighoudt:
Tijdens een monoloog van een halfuur word je getorpedeerd met allemaal weetjes en feiten over deze fantastische auto.
Glazig kijk je hem aan, terwijl al die feitenkennis je andere oor allang weer heeft verlaten. “Maar wat kost-ie nou eigenlijk?” vraag je nog voorzichtig. Je wilt hem wel hebben, maar de vraag is of je ‘m kunt en wilt betalen!
De verkoper knikt enthousiast. Zijn blauwe ogen lichten op en ja hoor…..trrrrrrrrr: daar komt de volgende torpedolaag aan met feitjes en weetjes.
Teleurgesteld haal je na een kwartier je schouders op en verzint de eerste de beste smoes om ‘m te smeren.
Waarom zou ik die verkoper in vredesnaam op z’n blauwe ogen geloven? Dat is toch het eerste dat je denkt, terwijl je hoofdschuddend de frisse buitenlucht in stapt…
Hoe maak ik van die bezoeker een klant?
Dus….
“Waarom zou ik die verkoper op z’n blauwe ogen vertrouwen?” vroeg je je als bezoeker af. Maar interessanter is de vraag die de verkoper zich meteen had moeten stellen toen de deurbel ging:
“Hoe maak ik van die bezoeker een klant?”
Een allesbepalende vraag als je van je business moet leven! De opticienketen Specsavers probeerde het met dit onweerstaanbare slogan: “Was nou maar naar Specsavers gegaan!”
Maar ja, toevallig koop je bij Specsavers niet zo’n mooie, rode bolide. De auto die je bezoekershart sneller deed kloppen. Maar onbereikbaar op afstand gekomen door te veel feitjes en weetjes over blingbling-techniek.
En die ene verkoper met die blauwe ogen werkt ook al niet bij Specsavers.
Help, Ik heb hoog bezoek!
Hoe kruip ik in dat bezoekersbrein? Wat zeg ik wel? Wat juist niet? Wat bied ik ten slotte aan?
En waarmee overtuig ik mijn hoog bezoek? Dat ze echt nooooooit meer verder hoeven te zoeken. Dat ik precies diegene ben die het onweerstaanbaar waar maakt wat ze willen
Mijn advies
Welk advies zou jij die verkoper geven? Interessante vraag waar je vast even op kunt kauwen!
Oké, mijn advies geef ik hier gratis weg. Misschien is dat al zo inspirerend voor jou, dat je nu direct stopt met lezen en linea recta zelf aan de slag gaat met deze tips.
Maar wacht nog heel even!
De praktijk leert namelijk dat jouw situatie zeer waarschijnlijk om een heel andere aanpak vraagt. Ik ga je daarom het hemd van het lijf vragen.
- Om te ontdekken hoe en waarmee ik jouw succesfactor kan versterken.
- Om je te helpen de focus scherp te krijgen op wat jij wilt bereiken en hoe.
- Om van jou een authentieke ‘verkoper’ te maken met een onweerstaanbaar verhaal voor je afnemers of lezers!
Beste verkoper met je blauwe ogen!
- Ontvang de volgende keer je bezoeker alsof hij de sjeik van Timboektoe en zij de koningin van Sheba in eigen persoon is.
- Laat hem vertellen waarom nou juist die auto zo’n aantrekkingskracht heeft.
- Ga met haar in de auto zitten. Laat haar de ruimte ervaren. De techniek, de gadgets.
- Bied hem aan om samen een rondje te rijden, terwijl je onderweg een verhaal vertelt over een avonturier die met precies zo’n auto zoveel aanzien en overtuigingskracht verwierf dat zijn business verdubbelde!
- Laat die feitjes voorlopig nog maar even zitten, joh! Alles wat zij nu wil ervaren is: happinez!
- Dus: hou op met preken, en maak het bovenalles gezellig, comfortabel, maar vooral onweerstaanbaar
- Wedden dat ze morgen terugkomt en al een lening heeft geregeld. Want deze kar moet het gaan worden. Koste wat kost!”
Tekstschrijven? Dat kan ik zelf ook wel!
Copywriting? Dat is toch hetzelfde als tekstschrijven? Dat kan ik zelf ook wel!
“Teksten shcrijfen? Daar is egt nix moeileks aan hoor! Kwestie van de jiuste woorden en begrippen reigen. Fatzoenleke zinnen maken. En naturlijk geod oplette n of er geen taalvautjus instaan bleiven. Waarom zou ik dus eimand inhuren voor kopiewraiting?”
Dit soort teksten zie ik wel eens voorbij komen op social mediaplatforms. Ik kan het niet helpen, maar het werkt altijd op m’n lachspieren…
Onder die vraag schuilt een misvatting die ik best goed begrijp. Want iedereen heeft op school lopen zweten op dictees en opstellen! Misschien heb jij zelfs wel geregeld een 8 of 9 gehaald voor Nederlandse Taal. Dus: waarom zou je nog iemand inhuren voor copywriting?
Omdat copywriting daar begint waar correct taalgebruik ophoudt!
Natuurlijk, correct taalgebruik is absoluut de basis. En die moet perfect zijn. (Ik heb er tijdens mijn studie Nederlands ook wel degelijk de nodige uren in gestoken!)
Waarom zou je iemand inhuren voor copywriting, wanneer je het gewoon aan AI kunt voorleggen?
En wat als AI zich desgevraagd gaat bemoeien met copywriting! Ja, hallo! Copywriters weten zelf ook de weg naar AI te vinden, dus staan we gewoon weer met 1-0 voor.
Waarom?
Omdat AI weliswaareen nette tekst voor je kan klaarzetten. Gegenereerd uit alle input die er te vinden is op internet. Maar wat AI nou precies niet heeft, is dat ‘fingerspitzengefühl’: de juiste toon, dat sprankje humor dat juist voor die ene klant het verschil maakt.
AI kan inderdaad slimme dingen reproduceren over klantengroepen en hoe ze het beste aangesproken kunnen worden. Maar in de communicatie van mens tot mens is – dus ook van ondernemer tot klant en vice versa – spelen emoties vaak een veel grotere rol. Die leiden tot heel subtiele signalen waarvan de uiteindelijke beslissing afhangt of ‘de deal’ wordt gemaakt. AI heeft geen gevoel, geen humor, geen emoties. Punt uit.
Deal: ik de copy, jij de fun van het ondernemen
voor de snelste route naar eindelijk rust in je hoofd:
Copywriting als vak, als kunde, als kunst
Copywriting is een vak. Een kunde. Een kunst. Zoals oogchirurgie dat ook is. Ooit een slager ontmoet die zichzelf ‘even’ opereert aan zijn oog? Ik mag hopen van niet!
En wat weet een oogchirurg nu van de juiste technieken en gereedschappen die een slager hanteert om vlees vakkundig uit te benen?
Laat je geen zand in de ogen strooien door selfmade goeroes die beweren dat je zelf het beste weet wat je wilt tellen. Het enige dat telt is het hoe. Want: de kwaliteit van jouw copywriting bepaald het succes van:
- je website
- je presentatie
- je offerte
- je elevator pitch
- je nieuwsbrieven en mailings
Hoe maak jij jezelf en je verhaal interessant genoeg?
David Ogilvy ’s gevleugelde uitspraak:
“Als ik een advertentie schrijf, wil ik niet dat je me vertelt dat je het ‘creatief’ vindt. Ik wil dat je het zo interessant vindt dat je het product koopt.“
Mik op de maan. Zelfs als je mist, kom je nog altijd tussen de sterren terecht
Copywiting of tekstschrijven: dé kunst
- van het entertainen en verleiden
- van het wegnemen van barrieres bij je lezers
- van het laten zien waar je lezers behoefte aan hebben (ook al wisten ze dat voor het lezen nog niet!)
- van gelukshormonen oproepen bij je lezers: Yesss! Eindelijk iemand die begrijpt waar ik mee zit, wat ik zoek, wat ik nodig heb!
- van het aanzetten tot actie: buttons aanklikken, aanmelden, bestellen, huren, kopen enzovoorts
Dit zijn de skills van jouw tekstschrijver:
- zorgen voor een tekst, quote, (jaar)verslag, nieuwsbrief, rapport, mailing, website die perfect aansluit op de taal van jouw afnemers, lezers
- jouw klanten, lezers inspireren met jouw verhaal, jouw boodschap en product.
- ze nieuwsgierig maken naar nog veel meer van jou – van wat jij hebt bedacht
- jou als ondernemer 100% vrolijk en vrij maken om te doen waar jij goed in bent: jouw business
Weten wat woorden waard zijn
“Alles wat je zegt dat ben je zelf!”
Ken je ‘m nog? De scheldpartijen op het schoolplein, op straat. De tong naar elkaar uitsteken toen we nog klein waren en dachten dat we de wereld zo naar onze hand konden zetten.
En wat blijkt? Het is nog waar ook!
Elk mens ziet de wereld zoals hijzelf is. Hij ‘projecteert’ zijn werkelijkheid op anderen. Op wat er om hem heen gebeurt. Met een compliment of een zure opmerking geeft je al een visitekaartje af van jezelf.
Weten wat je woorden waard zijn: ze maken je authentiek en onvervangbaar. Als jij tenminste weet wie je bent en waarom je doet wat je doet. En voor welke prijs….
Jouw persoonlijke testcase
- welke waardes en principes blijf je trouw, wat er ook gebeurt?
- wat zijn jouw beloftes waard?
- sta je 100% achter je product of dienst
- welk verhaal vertel je ‘aan de voorkant’?
- wat doe je in werkelijkheid aan de achterkant?
- hoe ga jij om met problemen van klanten waarmee jij wordt geconfronteerd? Ga je de strijd aan of pak je de kans op goud?
KLAAR VOOR JE VOLGENDE STAP?
Ondernemen is: weten wat je woorden waard zijn!
Ken jij jezelf goed genoeg? Ben je ervan overtuigd waarmee jouw klanten, jouw lezers het beste zijn gediend?
Dan is het tijd voor je volgende stap! Met mijn 7 beloftes bied ik je een goede reisverzekering:
Tekstschrijver én technisch vertaler?
Als tekstschrijver bewandel je allerlei paden op het terrein van de taal. Soms blijf je wat langer hangen in een hoek waarin je je thuis voelt. Zo ben ik onder andere beland op het terrein van technisch vertaler. Dat is niet zo verwonderlijk, want mijn schrijversroots gaan terug naar de EVO (Eigen Verladers en Vervoerdersorganisatie) in Zoetermeer.
Naar het stenen tijdperk van de eerste computers, toen ik in m’n eentje Bureau Redactionele Projecten bemandde en teksten produceerde op het terrein van vervoer gevaarlijke stoffen, logistiek, de nieuwste heftrucks, bestelbussen en vrachtwagens die van de lopende band kwamen. Die autotechniek: daar had ik kennelijk wat mee!
Meer dan 15 jaar heb ik dan ook met veel plezier de communicatie en nieuwsbrieven verzorgd van Logitech -Onafhankelijk advies- en ingenieursbureau gespecialiseerd in projecten op het gebied van infra en logistiek (Zeist).
Vanaf 2021 deed de mogelijkheid zich voor om me verder te specialiseren in technisch vertalingen, met name in de autotechniek. Het leuke ervan vind ik vooral de uitdaging om als tekstschrijver mij volledig te concentreren op het creëren van een brug tussen techniek in de brontaal en – hoe kan het anders! – begrijpelijke uitleg in de doeltaal. Hierin ligt de waarde van technisch vertalen!
Met de komst van Artificiële Intelligentie is dit domein echter niet meer zo rendabel voor mij. Maar ik houd mij beschikbaar voor klussen. Want de waarde van een technisch vertaler ten opzichte van AI blijft die van de menselijke geest die beslissingen in context blijft plaatsen.
Techniek begrijpelijk maken
Meer dan 15 jaar heb ik dan ook met veel plezier de communicatie en nieuwsbrieven verzorgd van Logitech -Onafhankelijk advies- en ingenieursbureau gespecialiseerd in projecten op het gebied van infra en logistiek (Zeist).
Vanaf 2021 deed de mogelijkheid zich voor om me verder te specialiseren in technisch vertalingen, met name in de autotechniek. Het leuke ervan vind ik vooral de uitdaging om als tekstschrijver mij volledig te concentreren op het creëren van een brug tussen techniek in de brontaal en – hoe kan het anders! – begrijpelijke uitleg in de doeltaal. Hierin ligt de waarde van technisch vertalen!
Met de komst van Artificiële Intelligentie is dit domein echter niet meer zo rendabel voor mij. Maar ik houd mij beschikbaar voor klussen. Want de waarde van een technisch vertaler ten opzichte van AI blijft die van de menselijke geest die beslissingen in context blijft plaatsen.
Meer weten
over wat ik als technisch vertaler voor jou kan betekenen?
Samenwerken met Elise als technisch vertaler?
Het werk dat ik uitvraag is vrijwel altijd eerder klaar dan afgesproken. En wat er dan aan output wordt geleverd, is prima in orde!