Kleur- & geurexpert
De taal van kleur & geur
Leer, leef en geniet!
De liefde voor taal en kleur & geur hebben al sinds mijn jeugd een magische uitwerking op mij. Het beïnvloedt mijn denken & doen, mijn taal en uitstraling, Dus ook wat ik schrijf en dicht en hoe ik – als kleur- en geurexpert! – kijk naar communicatie en het effect ervan.
Daarom heb ik met liefde en plezier geïnvesteerd in het verwerven van diepgaande kennis en toepassing van:
- inhoudelijke updates voor het schrijversvak (Auteursbond-afdeling Letteren)
- journalistieke genres (Auteursbond-afdeling journalistiek)
- kleurenkennis- en psychologie, onder andere bij Marijke van Loon, specialist in kleur, kleurwerking en beleving, kleurpsychologie en Angela Wright, grondlegger van de science of color
- neuropsychologie
- organisatiepsychologie
- gecertificeerde opleiding tot bevoegd Aroma en Bach Bloesem Therapeut (Sagho Academie)
- opleidingen en masterclasses veilige toepassing van essentiële oliën (Tisserand Institute – Essential Oil Safety)
- internationale masterclasses en updates bij het wetenschappelijk kennisinstituut (Tisserand Institute)
Wat heb je aan mij als kleur- en geurexpert?
Het toepassen van kleuren- & geurenkennis heeft mijn zelfvertrouwen en presentatie een enorme boost gegeven. Even als mijn talent en vaardigheid om anderen op weg te helpen het beste uit zichzelf te halen.
Dat doe ik op vier manieren:
- met mijn wekelijkse blog Hoe mysterieurig wil je het hebben?
- Tweedaagse Kleur-& Geur Experience: je verborgen voorsprong ont-dekken
- zomerse webinars over kleuren en geuren en hoe en wat je ermee kunt (be)werken
- Als keynote spreker over de strategische impact van kleuren en geuren op de werkvloer, in het sociale verkeer en de therapeutische prakijk
Kun je wel wat meer energie en zelfvertrouwen in wie je bent en wat je doet en wilt bereiken gebruiken? Abonneer je dan om te beginnen direct op mijn wekelijks blog Hoe mysterieurig wil je het hebben?
Bron van energie en inspiratie
Ontdek stap voor stap:
- wat kennis en toepassing kleur en geur in jouw leven kunnen veranderen
- leer spelen met de basiskennis over kleur en geur
- hoe je fitter en met meer concentratie je werk kunt doen
- hoe je de beste performance van jezelf meebrengt naar een sollicitatie- of onderhandelingsgesprek
- wat jouw ‘kleur’ en de daarbij behorende rol is in jouw werksituatie en hoe zich die verhoud tot die van je collega’s
- hoe je eenvoudig en veilig!!! huis-, tuin- en keukenkwaaltjes de kop indrukt
- hoe je een omgeving om je heen creëert die goed is voor jouw welzijn en dat van je geliefden
- en nog veel, en veel meer!
- Ontvang aan het einde van jouw tweedaagse Kleur-& Geur Experience:
- jouw persoonlijk kleur-en geurprofie
- Met een voucher voor het nog te verschijnen E-boek waarin alle blogs zijn gebundeld met bonus info, waaronder
- recepten, overzichten van de oliën die zijn besproken
- hun specifieke veiligheidsregels en
- toepassingsmogelijkheden volgens internationale richtlijnen, op basis van de meest recente wetenschappelijke studies vastgesteld.
Ont-dek jouw verborgen voorsprong !
Hier is jouw kleur- en geurexpert
Inspiratie alleen is niet genoeg
Alleen met de juiste bite, the good feeling of touch bereik je ‘ze’! Je wilt maar een ding: ze verleiden om in actie komen! Maar: Inspiratie alleen is niet genoeg.
Is verleiden het toverwoord, of…?
Lezen, downloaden, bestellen, kopen, jou aanbevelen: kunnen geur en kleur daar echt aan bijdragen?
De vraag is niet óf, maar ‘hoe’? Verleiden mag dan wel het toverwoord zijn, maar… de belangrijkste vraag is: wat wil je er precies mee bereiken?
En hoe kunnen essentiële olien met hun unieke moleculaire samenstelling psychologisch in gezet worden?
Welke kleuren doen er toe om jezelf en je klant helpen in het proces van samen iets totstandbrengen wat er toe doet.
Geef geur en kleur aan je succes
In de natuur hangt alles af van de juiste geur en de juiste kleur op het juiste moment! Het hele voortbestaan van het dieren- en plantenrijk is van die formule afhankelijk. Niet omdat er alles afhangt van het nageslacht, maar ook om gevaarlijke situaties tijdig te onderkennen.
Ook mensen reageren heel intuitief – en onbewust zelfs! – op geuren en kleuren. Geuren en kleuren helpen ook geweldig bij het aanmaken van geluksstofjes. Kennis waar marketeers ook heel dankbaar gebruik van maken.
Maar ook cultuur en traditie spelen een belangrijke rol bij het waarderen of verafschuwern van kleuren en geuren. Zo is de kleur rood voor Chinezen de nationale kleur van voorspoed en gelukkig, terwijl voor Zuid-Afrikanen deze kleur de herinnering oproept aan de bloederige burgeroorlogen uit de vorige eeuw. De geur van de Aziatische vrucht doerian is zo allerverschrikkelijkst onaangenaam dat in sommige landen het verboden is zo’n ding in het openbaar vervoer mee te sjouwen. Maar de smaak is daarentegen zo waanzinnig lekker dat de liefhebbers de stank – en een eventuele boete – voor lief nemen.
Durf kleur te bekennen
Mensen doen het liefst zaken op basis van het vertrouwen dat ze met iemand te maken hebben met empathie, oplossingsgericht, vriendelijk, welwillend en ja, ook iemand die grenzen durft aan te geven. Durf dus vooral kleur te bekennen. Ik leer je blozen in de juiste kleur …
Schep vooral een geurige sfeer van welkom
“Bak een appeltaart voordat aspirant kopers je huis komen bezoeken.” Ik weet niet meer wie me die raad gaf, toen we voor ’t eerst ons huis zelf gingen verkopen, maar de tip heeft zich royaal uitbetaald. Boven de vraagprijs verkocht!
Er zijn heel mooie diffusers te koop waarin je essentiële oliën kunt verdampen (of een mix daarvan) die je op allerlei mogelijke manieren kunnen helpen:
- je focus en concentratie maximaliseren
- je zelfvertrouwen en energie een boost geven
- een relaxte sfeer scheppen
- een gevoel van welkom en veiligheid creëeren voor je bezoekers
- eet- en kooplust opwekken
- zuivering van de lucht in periodes waarin verkoudheid en griepvirussen zich manifesteren
Ruikt jouw klus ook naar rood?
Maak direct kennis met jóuw schrijver, dichter en kleur- en geurexpert
Hallo, ben je er nog?
Ik zie je twijfelen, handen in het haar, mondhoeken omlaag…. Schrijven, dichten, kleuren, geuren? En dat allemaal in een en dezelfde persoon opgestapeld? Pffft….
Snap ik, want een website is niet meer dan een etalage. Weet je wat? Maak gewoon even vrijblijvend kennis met mij: dat gaat je helpen! Nee, dat gaat óns helpen. Want we willen allebei weten of het klikt tussen ons.
We willen allebei het gevoel hebben dat we goed kunnen samenwerken. Omdat je mij tijdig voorziet van input. Omdat jij blij bent met het resultaat. Blij met jouw investering!
Vriendschap: solide basis voor vertrouwen
Vriendschap biedt dus een solide basis voor vertrouwen. Daarom is het belangrijk dat we matchen, jij en ik.
Alleen in een goede, onderlinge verstandhouding brengen we mooie, goede en waardevolle zaken tot stand. Met wederzijds respect voor elkaars eigenheid en belangen.
Twijfel: het begin van wijsheid
“Twijfel is het begin van wijsheid”! De oude wijsgeer Aristoteles merkte dit al eeuwen geleden op. En een van de mooiste geschenken van wijsheid is… vriendschap.
Breng kleur & geur in de sleur
VOORBEELD
Je bent bezig met een interessant congres over de psychologische benadering van klantendoelgroepen. Natuurlijk: de marketeers doen hun zegje. Psycholoog is al uitgenodigd wellicht. Maar wat nou als je de toehoorders iets mee geeft wat ze nooit meer vergeten? Een haakje waaraan het hele congres blijft hangen, nog heel lang na dato…
Dat haakje kan ik bieden. Het domein van kleuren & geuren kruist zowel de verbeelding als de wetenschap. Er is inmiddels heel wat wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de inwerking van kleuren en geuren op ons brein, en ons fysieke lijf – ja, ook dat: het gaat veel verder dan alleen maar inbeelding.
Kennis van de power van essentiële olien (geur) en kleurenpsychologie en de praktische toepassing ervan voor jou en je werkterrein, helpt je op heel andere manier dan ‘gewone’ marketing. Gekoppeld aan onvergetelijke verhalen, anekdotes en praktijkervaringen is het misschien zelfs de kers op de taart van jouw congres. Wie weet….
Mijn 7 beloftes
♥ Belofte 1: Ik ben voor alles geïnteresseerd in jou (en in je klanten) en in de vraag achter jouw vraag
♥ Belofte 2: Ik serveer je bij onze kennismaking geen taaie marketingkoekjes uit de oude doos
♥ Belofte 3: Ik bied je vers en origineel gedachtegoed dat helemaal van deze tijd is
♥ Belofte 4: Ik trakteer je met plezier op mix van mijn kennis, ervaring, creativiteit en fascinatie
♥ Belofte 5: Ik trek alles uit de kast om jouw project het beste te geven van mezelf en wat ik in huis heb
♥ Belofte 5: Ik kom mijn afspraken na en meld me op tijd bij onvoorziene omstandigheden
♥ Belofte 6: Ik stort je investering terug wanneer je ondanks alle inzet ontevreden bent met het resultaat
Elise ontmoeten is geweldig en samenwerken met haar is nog geweldiger. Elise heb ik leren kennen als een communicatie-professional in hart en nieren. Elise is een gepassioneerd mens en betrokken tot mens, maatschappij en wereld. Elise vertaald een complexe boodschap die je wilt uitdragen in heldere taal. Als sparringpartner wist zij door te dringen tot de kern van wat je wilt communiceren als bedrijf of instelling. Zij denkt vanuit een totaalconcept en weet dat concept tot in de details helder en zakelijk te communiceren. Elise’s aanpak heeft effect op jou, je organisatie of communicatiedoelstelling…!
Hier heb je ze nog een keer: mijn 7 beloftes
Toegift voor twijfelaars
Het geheim van blijvend succes
Het geheim van succes begint met kleur bekennen
Durf jij kleur te bekennen als het erop aankomt? Wanneer je voor een nieuwe uitdaging staat, moet je uit je comfortzone. Dat voelt gevaarlijk, tenzij je iemand bent die kickt op zulke situaties. Een nieuwe baan, functie, studie: je word ineens weer aan de tand gevoeld. Door iemand, of iets in jezelf wat je onrustig maakt. Onderzoekende vragen die op je afkomen:
- Waar sta jij op dit moment?
- Waar ga jij nou echt voor, als je zou mogen kiezen?
Het geheim van blijvend succes begint met het durven bekennen van kleur. Jouw kleur!
Hoe weet je welke kleur en geur in jouw voordeel werken?
Een interessante vraag, met een nog veel interessanter antwoord. Met een beetje kennis van kleuren en kleurpsychologie en welke specifieke geuren een subtiele maar krachtige impact hebben, kom je al een heel eind.
Kleurenpsychologie is de kennis van kleuren en hun psychologische en fysieke uitwerking – opgedaan door zowel klinisch onderzoek als gedeelde ervaringen wereldwijd. Voeg daaraan toe de kennis van de grondstoffen voor parfumeurs en aromatherapeuten, en hoe je die in je voordeel kunnen werken. Dan heb je daadwerkelijk iets in handen waarmee jij het verschil kunt maken. Op de werkvloer én in je privé-leven.
Marketeers en reclamemakers spelen heel bewust met die kennis om het koopgedrag van consumenten diepgaand te beïnvloeden.
Die rode stickers op verpakkingen trekken onmiddellijk jouw aandacht; ook wanneer die artikelen helemaal niet zijn afgeprijst – En let eens op de logo’s van bedrijven en organisaties die milieuvriendelijk willen overkomen. Of ze nu bio-artikelen promoren of natuur- en wellness verkopen: allemaal kiezen ze voor groen! De kleur van ontspannen, veilig voelen, harmonie uitstralen…
Je zou misschien denken dat dit een soort afspraak is, die kleurentaal in de marketing. Maar het steekt dieper. Het begint er al mee hoe onze hersenen kleur ‘verwerken’. Kleur bestaat namelijk bij de gratie van licht en elke kleur heeft een eigen golflengte. Dat licht bereikt via ons oog het gebied in de hersenen dat beelden verwerkt en opslaat, maar ook het domein dat onze emoties triggert en fysieke gesteldheid (bloeddruk, hartslag).
Een paar herkenbare voorbeelden:
- De confrontatie met rood zet onze hersenen altijd op scherp: wacht even, hier is iets aan de hand! Gevaar, agressie, oorlog als negatieve reactie. Maar het kan ook een positieve impuls geven: is er in de gegeven situatie liefde in het spel? Seksuele opwinding?
- De confrontatie met groen geeft de hersenen het sein: okee, ontspan maar, het is veilig, vertrouwd.
- De confrontatie met lichtblauw geeft de boodschap door: er is nu ruimte voor wolkenloos denken en brainstormen, voor open communicatie over en weer. Terwijl donkerblauw daarentegen respect afdwingt en autoriteit uitstraalt. Denk maar de outfit van ex-premier Rutte die tijdens de coronapandemie op tv verscheen in steevast hetzelfde donkerblauwe pak met dito stropdas. Hij moest heel Nederland zien te overtuigen van nut en noodzaak van verschrikkelijke maatregelen!
Als je nu nog steeds twijfelt aan de betekenis van kleur en geur: ga lekker naar buiten, en kijk eens goed om je heen wat er in de natuur gebeurt! Hoe bijvoorbeeld bloemen door hun kleur (én geur! – daarop kom ik straks terug) precies de juiste insecten aantrekken. Of juist bepaalde dieren op afstand houden vanwege de giftige lading die ze bij zich dragen. De hele wereld om jou heen – natuur en cultuur – functioneert zo fijnzinnig vanwege het bestaan van zowel kleur als geur.
Welke kleuren en geuren maken jou en je projecten uniek en onweerstaanbaar?
Leer verleiden met kleur & geur
Het is nooit te laat om iets leuks te leren! Vooral wanneer het geluksstofjes oplevert in overvloed
FAQ over kleur & geur
Vraag: Moet ik per se een abonnement nemen om jouw blogs over kleur en geur te lezen?
Antwoord: Nee joh! Het leven is al duur genoeg. Je kunt altijd zonder abonnement het eerste deel van mijn blogs lezen. Daar staat in ieder geval genoeg informatie in die jouw aandacht verdient en waar je direct al iets mee kunt doen als je wilt.
Wil je meer? Wil je bijvoorbeeld toegang tot praktische, maar wel gefundeerde kennis en toepassing die jou inzicht geeft in je zelfoplossend vermogen, dan vraag ik daarvoor een kleine bijdrage. Die zet ik op mijn beurt weer in om zelf up to date te blijven op het terrein van geur en kleur.
Vraag: Hoe realistisch is het om ervan uit te gaan dat mijn performance positief of negatief beïnvloed kan worden door zoiets als kleur en geur?
Antwoord: Als gediplomeerd aromatherapeut, gecertificeerd essential oil-expert en kleurenpsycholoog heb ik toegang tot alle relevante studies en data op dit terrein. Die houd ik zorgvuldig bij omdat dit mijn expertisedomein is waar ik met plezier en passie in blijf investeren. Een kant en klaar recept voor bijvoorbeeld meer zelfvertrouwen, een betere performance bestaat niet. Voor ieder mens en elk project is er een unieke combinatie; een geheime code. Hoe vind je die en hoe kraak je die?
Een van de routes is via mijn blogs. Daarin ga ik in op allerlei aspecten van werken met kleur en geur op basis van de laatste onderzoeksgegevens. Onderwerpen die aan bod komen zijn bijvoorbeeld:
- de psychologische uitwerking van afzonderlijke kleuren en geuren
- kleur en marketing
- kleur en je kledingkast
- waarin kleur en geur elkaar versterken of afbreken
- veilige toepassing van afzonderlijke essentiele oliën – ook wel aromatische of etherische oliën genoemd – en blends
- risico’s van do it yourself-praktijken met essentiele oliën
- fabels en feiten over kleur en geur
De andere route loopt via een of meerdere coachingsgesprekken. Vanuit mijn opleiding en expertise in het domein kleur & geur kan ik je helpen jouw geheime code te ontcijferen en je toegang verschaffen tot onaangeboorde bronnen in jezelf. Zodat jij:
- weer lekker in je vel aan het werk gaat
- je presentatie geloofwaardig kunt neerzetten
- meer volgelingen en ambassadeurs krijgt voor jouw plan, idee, boek of business, in plaats van ‘lezers’ of ‘klanten’ of
Wat dát met jouw verkoopcijfers gaat doen? Voor je het weet staan ze bij jou in de rij in plaats van bij je concurrent!
Wat vinden zij van mij?
Mijn klanten betekenen zoveel voor mij, dat ik ze beschouw als vrienden voor het leven. Niet dat we deuren bij elkaar plat lopen – alsjeblieft zeg! Maar we weten wat we aan elkaar hebben, in goede en slechte tijden. Samen blijven zoeken naar de best mogelijke oplossingen voor een uitdaging, een lastige opgave, what ever… Ook als het even tegen zit!
Sprankelende persoonlijkheid met een hele fijne energie
Voordat ik Elise ontmoette had ik geen idee van de grote impact die geur en kleur op je leven kunnen hebben. Inmiddels weet ik beter en pas die waardevolle kennis nu dagelijks toe.
In mijn werk als fotograaf merk ik hoe belangrijk het is dat mensen zich op hun gemak voelen. Door kleurgebruik in de studio, maar ook in mijn eigen kleding, zijn de eerste belangrijke stappen op dat vlak al gezet zonder dat ik daar moeite voor hoef te doen. Kleuren – en geuren, laten we die vooral niet vergeten- die de creativiteit bevorderen, die een gevoel van geborgenheid geven of juist afstand creëren. Elise is een expert op dit gebied en is in staat haar kennis op een begrijpelijke manier over te brengen, zodat het direct concreet toepasbaar wordt.
Carla Manten
AMINDA FOTOGRAFIE
Illustrative and accurate storytelling
Elise loves to tell a story in an illustrative and accurate way. She combines this talent to share a valuable biografy in a pleasant and passionate way.
When I read her book “Ik beken” it was refreshing to feel what Ferry Holtkamp was feeling. I hardly could stop reading, because she was writing first hand. Elise continued to stay focussed on Ferry an shared his “real life story” . Highly recommended.
Ik beken: easy ro read- hard to forget!
Harry Raaphorst
WHATSAPP COURSE MANAGER
AT GLOBAL RIZE
Elise weet andermans verhaal om te gieten tot een intense belevenis
Elise Lengkeek weet als geen ander andermans verhaal om te gieten tot een intense belevenis. Eerder deed ze dit al met Ferry Holtkamp en Julia Samuel, en met Bibian Mentel.
Haar betrokkenheid bij de persoon wiens verhaal ze wil neerzetten is groot, en maakt dat zij in staat is daadwerkelijk de emotie over te brengen die normaliter alleen aan de persoon zelf is voorbehouden. Haar boeken zijn meer dan de moeite waard.
Chantal Huijbregts
LIFECOACH BIJ
NHA DISTANTIELEARNING